PoradnikAgatySadowskiej,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
AGATA SADOWSKA
LESZNO - 2002
Recenzenci:
mgr Krystyna Dudziak,
dr Radosław Muszkieta
Korekta:
Mirosława Wąsowska
ISBN 83-86756-36-5
Wydawca:
Ośrodek Kształcenia Ustawicznego Nauczycieli w Lesznie
64-100 Leszno, ul. B. Chrobrego 15
OKUN 0613 - 15/02
SPIS TREŚCI
r
a ze ie
4
I.
Wybrane zagadnienia metodyczne
1. Pływanie w programie wychowania fizycznego
5
2. Właściwości rozwojowe „wieku gimnazjalnego"
7
3. Utylitarne wartości wynikające z umiejętności pły
ania
9
4. Metody, zasady i środki nauczania pły
ania
11
II.
Program nauczania pływania dla gimnazjum
1.
Cele edukacyjne
16
2. Zadania szkoły
16
3. Treści kształcenia i wychowania
16
Procedury osiągania celów z pły
ania
4.
17
III.
Plan wynikowy z pływania dla gimnazjum
1.
Plan wynikowy z pływania dla klasy I
22
2. Plan wynikowy z pływania dla klasy II
28
Plan wynikowy z pływania dla klasy III
3.
35
IV. Przykładowy plan metodyczny lekcji wychowania fizycznego
w ujęciu czynności
m
41
V. Zabawy do wykorzystania podczas nauki pływania w czasie
pierwszych lekcji oswajających ze środowiskiem wodnym
45
VI. Organizacja bezpieczeństwa w zakresie nauczania pływania
48
Piś
ie ict
o
49
3
I. WPROWADZENIE
„każdej pracy zorganizowanej towarzyszy
namysł, którego wynikiem jest program działania”
Celem niniejszego poradnika z pływania jest prezentacja opracowania programu
metodyczno – organizacyjnego dla młodzieży gimnazjalnej uczestniczącej w zajęciach nauki
pływania w ramach lekcji wychowania fizycznego. Na podstawie przeglądu literatury
związanej z tym zagadnieniem, analizy programów zajęć nauki pływania wielu autorów
oraz na podstawie własnych doświadczeń pracy trenera pływania, podjęłam próbę komasacji
ogromnej wiedzy dotyczącej tego zagadnienia i wykorzystania zebranych wiadomości w
pracy dydaktycznej nauczyciela wychowania fizycznego gimnazjum.
4
I WYBRANE ZAGADNIENIA METODYCZNE
1. PŁYWANIE W PROGRAMIE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Właściwy proces dydaktyczny wychowania fizycznego dla młodzieży gimnazjalnej
powinien odbywać się w różnych formach. Tak też dzieje się w wielu szkołach. Jednakże jest
to uzależnione od wielu czynników: bazy szkoły, możliwości finansowych szkoły, miejsca do
zajęć i jego wyposażenia, stanu wykwalifikowania kadry pedagogicznej, wyboru i realizacji
określonego programu wychowania fizycznego.
Nauczanie i uczenie pływania jest procesem dość długotrwałym i skomplikowanym.
Ważne jest, aby proces ten rozpoczynał się na wstępie edukacji gimnazjalnej z uwagi na
krótki czas trwania nauki w gimnazjum. Wszystkie działania pedagogiczne podjęte w
kierunku nauki pływania powinny być ze sobą ściśle powiązane na każdym etapie kształcenia
gimnazjalnego. Celem głównym w edukacji gimnazjalnej jest rozwijanie samodzielności
poprzez wybór formy aktywności ruchowej. Jest to więc dobry moment do wyboru nauki
pływania jako sposobu aktywnego spędzania czasu (np. 4 godzina lekcji wychowania
fizycznego).Uczeń przede wszystkim powinien chcieć się nauczyć pływać. Rolą nauczyciela
wychowania fizycznego jest zaś pomoc w wyborze tego rodzaju aktywności ruchowej oraz
nauczenie czynności pływackich. Systematyczna praca ucznia, stosowanie nowoczesnych
form, metod i środków pracy pedagogicznej nauczyciela w procesie nauki pływania z
pewnością przyniesie pożądane efekty w postaci umiejętności pływania. Po trzyletnim okresie
nauki pływania uczeń kończący naukę w gimnazjum powinien umieć pływać wszystkimi
stylami w stopniu zadawalającym.
Podstawową formą organizacyjną nauki pływania jest lekcja. Nauczyciel realizuje
wówczas określone cele i zadania wynikające z programu nauczania. Lekcję pływania określa
plan metodyczny, który zawiera określone części lekcji charakteryzujące się odrębnymi
zadaniami i czasem trwania, jednakże tworzącymi nierozerwalną całość. Jednostka lekcyjna
dla młodzieży gimnazjalnej powinna trwać około 40 minut w wodzie. Około 5 minut bowiem
trwa część organizacyjna na lądzie.
Część wstępna lekcji – to przygotowanie uczniów do realizacji zadań dydaktycznych
występujących w części głównej, ożywienie fizyczne i emocjonalne uczniów. Po elementach
organizacyjnych lekcji, sprawdzeniu liczby ćwiczących oraz podaniu podstawowych
wskazówek metodycznych, następuje rozgrzewka w wodzie, najczęściej w formie zabawy. Ta
część lekcji powinna przebiegać bardzo płynnie
i szybko po to, aby nie doprowadzać do oziębiania organizmu uczących się pływać.
Część główna lekcji – to realizacja wytyczonych wcześniej celów i zadań
metodycznych za pomocą odpowiednich metod, zasad i środków stosowanych we właściwy
i umiejętny sposób przez nauczyciela. Przebieg tej części lekcji jest dość intensywny. Przerwy
wypoczynkowe następują najczęściej w momencie udzielania objaśnień przez nauczyciela, co
do wykonywania kolejnych zadań. Korekta ewentualnych ćwiczeń nie powinna zaburzać
rytmu lekcji, a przerwy wypoczynkowe winny być odpowiednio dobrane do poziomu
ćwiczących. Przekaz słowny stosowany przez nauczyciela jest krótki, rzeczowy i
bezpośrednio trafiający do uczniów. W tej części lekcji stosuje się też skoki do wody.
Część końcowa lekcji – to doprowadzenie organizmu do względnej stabilizacji
fizjologicznej. Nauczyciel stosuje wówczas ćwiczenia uspakajające, zabawy z dużą ilością
ćwiczeń oddechowych. Następuje też podsumowanie wykonanych działań metodycznych i
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]