Poradnik dla przedsiÄ™biorczych, Przedsiębiorczość
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Akademia
Przedsiębiorczych
Projekt „BiznesAkademika – promocja przedsiębiorczości akademickiej”
jest współinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Poradnik:
Załóż i rmę i nią zarządzaj
Publikacja współi nansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Akademia Przedsiębiorczych
Poradnik: Załóż irmę i nią zarządzaj.
Redakcja:
Robert Pisarski
Jacek Różański
Autorzy:
Anna Brzęska-Mikoda
dr hab. Inż Jan Brzóska
Marcin Budziński
Tomasz Bukalski
Magdalena Cieślak
Dr inż. Lilla Knop
Jacek Kotra
Marek Krannich
mgr inż. Andrzej Masłowski
Radosław Miler
Mariusz Młodawski
Marcin Młodożeniec
Adam Moszyński
Dr inż. Sławomir Olko
Piotr Rybicki
Grzegorz Skiera
Dagmara Szkudlarek
Tomasz Wrzesiewski
Współpraca:
Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.
Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw S.A.
Fundusz Górnośląski S.A.
Publikacja współinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu
Społecznego w ramach projektu „BiznesAkademika - promocja przedsiębiorczości
akademickiej”. (Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.2.1)
Publikacja Bezpłatna
© Copyright by Górnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., Katowice 2010
Poglądy i tezy przedstawione w publikacji nie muszą odzwierciedlać stanowiska
Górnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A., a jedynie stanowiska Autorów.
ISBN 978-83-62658-00-8
Nakład: publikacja elektroniczna
Wydanie I
Projekt okładki na podstawie projektu materiałów promocyjnych dla projektu
BiznesAkademika wykonanych przez irmę Romedia z Katowic.
Fotograie: © PantherMedia
I
Spis treści
Planowanie biznesu
Przedsiębiorczość i przedsiębiorca. Typy decyzji i sposoby myślenia. ..............1
Pomysł na irmę. Strategia wyboru domeny działania organizacji. ................6
Inkubacja przedsiębiorstw w instytucjach otoczenia biznesu ...................10
Biznes z Inkubatora – wady i zalety prowadzenia irmy w warunkach chronionych. ...14
Od pomysłu do innowacji - podstawy planowania własnego biznesu .............20
Innowacyjny model biznesowy – podejście praktyczne .......................26
Proces planowania. Wpływ niepewności na decyzje operacyjne irmy. ............33
Analiza konkurencji. Proces pozycjonowania irmy w otoczeniu .................39
Formułowanie kształtu oferty irmy. Jakie aspekty uwzględnić, by klienci uznali nasz pro-
dukt za atrakcyjny?................................................42
Diagnoza strategiczna z uwzględnieniem specyiki irm spin off. ................46
Analiza strategiczna i wnioskowanie na podstawie analiz SWOT. ................51
Wdrażanie strategii i zarządzanie projektami z wykorzystaniem karty projektu.......58
Planowanie działań w projekcie z uwzględnieniem buforów czasowych. ...........64
Biznes plan – produkt i analizy rynkowe..................................68
Biznes plan – podtytuł celowo ukryty ...................................74
Biznes plan - analizy inansowe i potencjalne źródła inansowania. ..............80
Ćwiczenie 1 - Biznes plan – analizy inansowe i potencjalne źródła inansowania. ....86
Ćwiczenie 2 - Biznes plan – analizy inansowe i potencjalne źródła inansowania. ....87
Finanse
Budżetowanie – co warto o nim wiedzieć?................................90
Rachunek przepływów pieniężnych cz. 1 - Podstawy sporządzania...............93
Rachunek przepływów pieniężnych cz. 2 - Jak interpretować przepływy? ..........98
Spis z natury. Dlaczego jest taki ważny? ................................103
Zarządzanie irmą
Przywódca w organizacji. Zawód czy powołanie? Dlaczego wybitne jednostki potraią
porywać tłumy? Jak się tego nauczyć? .................................107
Wpływ kryzysu na decyzje menedżerskie i codzienne funkcjonowanie irmy........111
Jak organizować prace irmy, by nia efektywnie zarządzać?...................114
Budowa właściwej struktury organizacyjnej. Jak zbudować hierarchię w organizacji, by
spełniała swoje cele? .............................................117
Budowa systemu zarządzania i monitorowania organizacji. Jak sprawić, by wszyscy wie-
dzieli co mają robić? ..............................................120
Sprawny system komunikacji w organizacji. Zarządzanie komunikacją w organizacji. . 125
Efektywność pracy zespołowej w kontekście tworzenia i rozwoju własnej irmy. ....129
Organizacja procesu dostaw. Czy małe irmy muszą być skzane na dyktat dużych odbior-
ców? .........................................................135
Usługi i serwis. Jak zbudować przewagę konkurencyjną w obszarze usług i serwisu? . 140
II
Nowoczena technologia. Internet i komunikacja bezpośrednia. Jak uczynić z technologii
źródło przewagi konkurencyjnej małej irmy. .............................144
Zarządzanie czasem menedżera. Określanie optymalnej struktury i czasu trwania zadań
w ciągu dnia. Techniki relaksacyjne. ...................................149
Zarządzanie zmianą w organizacji. Jak uczynić zmianę pożądanym źródłem rozwoju orga-
nizacyjnego? ...................................................152
Badania i rozwój. Podejmowanie decyzji co do kierunków i obszarów dalszego rozwoju
organizacyjnego. ................................................156
Podstawy podejmowania decyzji w warunkach niepewności ..................160
Wybór optymalnej decyzji metodą AHP. ................................166
Kontrola realizacji projektu w oparciu o pomiar wartości wypracowanej ..........171
Dokumenty elektroniczne w zarządzaniu biznesem. Stan obecny i przyszłość.......176
Praktyka restrukturyzacji – za i przeciw ................................182
Personel
Rekrutacja i selekcja. Dobór właściwych osób na właściwe stanowiska. ..........190
Systemy motywacyjne w organizacji. Jak sprawić, by pracownicy osiągali maksimum
swoich możliwości?...............................................193
Marketing
Marketing w małej i średniej irmie. Jak osiągnąć dobry efekt odpowiednio niskim kosz-
tem? .........................................................198
Czy Twoja irma zginie?............................................201
PR strategicznie, czyli po co i do kogo?.................................203
PR a dziennikarze, czyli jak zaistnieć w mediach ..........................205
Wizerunek w Internecie: strona i co dalej? ..............................207
ImPReza czy praca – public relations w wydarzeniach specjalnych..............209
Mierzenie efektów PR .............................................210
Pozycjonowanie stron - „kluczowa” współpraca ...........................212
SEO PR – dobry w sytuacjach kryzysowych .............................215
Przedsiębiorczość a świat akademicki
Transfer technologii a rozwój sektora MSP...............................217
Europejskie instrumenty wsparcia dla transferu technologii...................225
Instytucjonalne i inansowe formy wsparcia przedsiębiorczości akademickiej w wojewódz-
twie śląskim....................................................229
Kształtowanie współpracy w triadzie: biznes-nauka-administracja ..............233
Szanse i bariery rozwoju klastrów technologicznych w Polsce .................241
Sieci współpracy jako element transferu innowacji w MSP....................251
Ocena możliwości i skuteczności realizowanych form wsparcia dla przedsiębiorców w
aspekcie wdrażania zmian innowacyjnych. ..............................258
Potrzeba i charakter niezbędnych zmian w budowaniu relacji pomiędzy wyższym szkolnic-
twem technicznym a przedsiębiorstwami. ...............................262
III
Prawo własności intelektualnej
Pożytki ochrony prawnej dóbr intelektualnych w rozumieniu prawa własności przemysło-
wej.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .267
Designerzy (twórcy form przemysłowych) a prawo. ........................277
Wartości niematerialne i prawne w działalności gospodarczej. ...................
Znak towarowy. Marka ............................................282
Dobre praktyki
Dobre praktyki w zakresie zakładania i rozwoju irm przez młodych przedsiębiorców -
część 1. ......................................................288
Dobre praktyki w zakresie zakładania i rozwoju irm przez młodych przedsiębiorców -
część 2. ......................................................293
Dobre praktyki w zakresie zakładania i rozwoju irm przez młodych przedsiębiorców -
część 3. ......................................................297
Park Naukowo-Technologiczny „Technopark Gliwice” – dobre praktyki w dziedzinie inku-
bacji przedsiębiorstw. .............................................301
Transfer technologii w sieciach współpracy i klastrach – dobre praktyki w Europie...306
Informacje o autorach.............................................311
IV
[ Pobierz całość w formacie PDF ]