Poganscy mesjasze, eBooks txt

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
J.M.RobertsonSPIS TREŚCIWprowadzenie ..................................................................Rozdział I: RELIGIA W PROCESIE POWSTAWANIA .....Czynniki polityczneBóg ŻydówZiarna ChrystyzmuTworzenie drugorzędnych bogówRozdział II. OFIAROWYWANY BÓG-ZBAWICIELChrześcijańskie ukrzyżowanieModa na ludzkie ofiarySpożywanie BogaRozdział III: POGAŃSKIE PRZEŻYTKI W JUDAIZMIESubstytuty zwierzęceKozioł ofiarny, jako ofiara za grzechyPrzed-chrześcijański kult JezusaŻydowska eucharystiaRozdział IV: POCZĄTKI MITU EWANGELICZNEGOSztuka misteryjnaZdrada i ukrzyżowaniePogańscy zbawicieleRozdział V: NAUCZAJĄCY BÓG JAKO LOGOSKoncept LogosuŻydowskie spekulacjeRozdział VI: POSZUKIWANIA HISTORYCZNEGO JEZUSAMilczenie PawłaŻydowski jezuizmMit i historiaRozdział VII: MIT BUDDYSerie BuddówEwidencja dokumentalnaJak buddyzm się rozprzestrzeniłBudda, jako drugorzędny bógOdpowiedź na zastrzeżeniaRozdział VIII: MANI I MANICHEIZMRozwiązanie manichejskieMit ManesaRozdział IX: APOLONIUSZ I JEZUSDomniemane echo ewangeliiCuda nie wystarczająRozdział X: EWOLUCJA MITRYBóg-ZbawicielZabójca BykaBóg jaskiniRozdział XI: MITRAIZM I CHRZEŚCIJAŃSTWOBezpodstawne oskarżeniaBóg zrodzony ze skałyBaranek BożyRozdział XII: TRANSFORMACJA MITRYNieobecność kobietPrzetrwanie najlepiej przystosowanychMitrajscy chrześcijanieKrzesło Świętego PiotraRozdział XIII: RELIGIE STAROZYTNEJ AMERYKIWspólny symbolizmWcześniejsze cywilizacjeRodzime rasy nad PacyfikiemPowstanie kapłaństwaEwoluujące mityRozdział XIV: OFIARA LUDZKA I SAKRAMENTDeifikowana ofiaraMeksykańska etnikaBóg na krzyżuMeksykański Biały ChrystusFatalizm kapłaństwaTreść na obwolucie:Opublikowana po raz pierwszy w 1903 r. książka "Pogańscy Mesjasze" wykazuje, że rzekomohistoryczne wydarzenia, na których oparte jest chrześcijaństwo, nigdy nie miały miejsca i że założycielchrześcijaństwa nigdy faktycznie nie istniał.J.M.Robertson był jednym z głównych eksponentów nurtu, który jest znany, jako "mitologiczna teoriachrześcijaństwa", która oparta została na licznych faktach źródłowych z zakresu antropologii i religiiporównawczych, jak również innowacyjnych XIX-wiecznych badań nad początkami Biblii.Najznaczniejszą z tez Robertsona jest ta, iż ewangeliczna opowieść o Ostatniej Wieczerzy, Agonii,Zdradzie, Ukrzyżowaniu i Zmartwychwstaniu, była sztuką misteryjną, która w późniejszym okresiezostała uznana za opis prawdziwych zdarzeń i że teatralny wątek dramatyczny jest ewolucją prymitywneji dzikiej rzeczywistości ofiar ludzkich.Głównym tematem książki jest to, że religia w postaci znanej nam dzisiaj, ewoluowała z prymitywnychkonceptów i dzikich obrzędów, włączając ofiary ludzkie i kanibalizm. Jako, że chrześcijaństwo nie jestwyjątkiem od tej reguły, jest ono rzucającym się w oczy przykładem takowego rozwoju. Historia religiijest historią manufakturowania bogów przez ludzi. Pierwotne obiekty kultu ustąpiły miejsca w pewnymprzeciągu czasu, bóstwom drugorzędnym. Najliczniejsi z nich są prawodawcami i nauczycielamimoralności; niektórzy zaś są zbawicielami, którzy bywają poświęcani i ponownie przywracani do życia.Od przeróżnych bogów-zbawicieli, których śmierć i zmartwychwstanie bywają okresowo celebrowane,pochodzi tytuł tej książki "Pogańscy Mesjasze". W dowodzeniu swej tezy Robertson przemierza rozległądziedzinę interdyscyplinarną, od "Mody na ludzkie ofiary" i "Spożywania Boga" do "Sztuk misteryjnych","Poszukiwania historycznego Jezusa" poprzez "Mani i manicheizm", "Mitraizm i chrześcijaństwo" oraz"Fatalizm kapłaństwa".WPROWADZENIEPierwsza edycja "Pogańskich Mesjaszy" została opublikowana w roku 1903 i miała onazakończyć przedsięwzięcie, które J.M.Robertson rozpoczął we wcześniejszym tomie, pt. "Chrześcijaństwoi mitologia". Jego głównym celem było wykazanie, iż rzekome wydarzenia historyczne, na którychchrześcijaństwo zostało oparte, nigdy nie zaistniały i że rzekomy Założyciel chrześcijaństwa nigdy nieistniał. Teoria mitu sięga wstecz aż do XVIII w., kiedy to Volney argumentował, iż Jezus był jedyniemitem solarnym, opartym na micie Kriszny. W 1840 r. Bruno Bauer spierał się z nim, że Jezus byłwynalazkiem Marka. W pierwszej dekadzie naszego wieku rozszerzyło się zainteresowanie teorią mitu idziełami Tomasza Whittakera, W.B.Smitha i Artura Drewsa - warianty których różnią się detalami odRobertsona. Opierali się oni na bogactwie danych z zakresu antropologii i religii porównawczych, którezawarte były w masywnych studiach Frazera, Jevonsa, Durkheima i innych, jak również na nowymświetle rzucanym na początki biblijne. Najbardziej wyróżniającą się tezą Robertsona było, iż opowieśćewangeliczna o Ostatniej Wieczerzy, Agonii, Zdradzie, Ukrzyżowaniu i Zmartwychwstaniu, byłamisteryjną sztuką, która została zaakceptowana, jako sprawozdanie z faktycznych wydarzeń. Początkitego obrzędowego dramatu znajdują się w starożytnym rytuale palestyńskim, w którym coroczna ofiara,znana, jako "Jezus (Joshua) syn Ojca" bywała faktycznie poświęcana.Sztuki pasyjne bywały pospolitą cechą popularnych religii Grecji i Egiptu. Podobnie, jakChrystus, tacy pogańscy bogowie, jak Adonis, Attis, Ozyrys i Dionizos byli zabijani w periodycznejmimikrze, po to, aby powstać ponownie w tryumfie. Tezą Robertsona jest, że teatralny dramat jestewolucją od bardziej prymitywnej i dzikiej rzeczywistości ofiary ludzkiej. W Pogańskich Mesjaszachgromadzi on więc czyniący wrażenie materiał dowodowy, wykazujący, jak ewolucja idei i praktykreligijnych następuje według bardzo podobnego wzorca na całym świecie. W miarę rozwoju cywilizacji,ofiara z syna starożytnego króla zostaje zmodyfikowana poprzez użycie surogatu - albo przestępcy, albozwierzęcia. Kolektywne spożywanie ofiary - kanibalizm we swym wcześniejszym ze stadiów - dajepoczątek symbolicznej komunii chleba i wina. Rytuały współrzędne chrześcijańskiej eucharystiiznajdywane są w kulcie Mitry i Dionizosa oraz bogów starożytnego Meksyku.Inna z linii ewolucyjnych przebiega od pierwotnego bóstwa do drugorzędnych, czyliNauczających bóstw. W najbardziej starożytnych religiach występują mity o boskich Nauczycielach,którzy byli prawodawcami, lub którzy zaprowadzili rolnictwo, pismo i budownictwo. Ci drugorzędnibogowie mogą być, ale mogą też nie być zarówno poświęcanymi zbawicielami, jak i nauczycielami. JezusChrystus był obydwoma. Budda nie został poświęcony w ofierze, ale zaspokajał on pragnieniaNauczyciela, który by zaopatrywał w moralne instrukcje i drogę do zbawienia. Ale Gautama był tak samomityczną postacią, jak Mitra i Jezus.Rozległe tło użyte przez Robertsona było niezbędnym, kiedy przedkładał on swoją teorię do rozważeniawspółczesnym uczonym, ale dla nie wyspecjalizowanego czytelnika, złożoność argumentacji i obfitośćdetali, powodowała niewątpliwie rozproszenie uwagi od zasadniczego zarysu tezy mitologicznej. Wniniejszym wydaniu oryginalna wersja została znacznie skrócona, aby umożliwić zwyczajnemuczytelnikowi widzieć drewno, które mogło być zasłonięte przez drzewa. Rozwlekłe odpieranie zarzutówautorów obecnie już zapomnianych oraz odniesienia do dzieł, które są albo przestarzałymi, alboniedostępnymi, zostały tu wyeliminowane. Niewątpliwie, pociągnęło to za sobą niejakie uproszczenieobecnej prezentacji. Umysł Robertsona był tak przeładowany obecnie już zapomnianą wiedzą, iż samawaga erudycji jest czasami zdolną do przytłoczenia swego obiektu, za wyjątkiem może dla tych, którychwiedza jest podobnie głęboka - a takich jest niewielu.Fakt, że od śmierci Robertsona teoria mitologiczna zaczęła być uważana za niemodną może byćnieprzypadkowo związany z faktem zupełnego zaniku uczonych biblioznawców, którzy nie należelibyjednocześnie do kleru. Odkrycie zwojów znad Morza Martwego może jednak użyczyć nowych ipotężnych argumentów dla jej obrony. Nikt nie byłby bardziej zadowolony od Robertsona z tego rozwojuwypadków, jakie sugerowane były przez pana Johna Allegro. Ale Pogańscy Mesjasze mogą znieśćnajbardziej krytyczne badania i obronić swoje tezy. Informacje, które ta książka zawiera na tematbrutalnego i dziwacznego świata fantazji religijnych, są równie zdumiewającymi, jak i trzeźwiącymi.****John Mackinnon Robertson urodził się na Wyspie Arran 14 listopada, 1856 r. i zmarł w 1933 r.Porzucił on szkołę w wieku lat trzynastu i odtąd całkowicie poświęcił się samo-edukacji. Pomimowczesnych ograniczeń, jego nieugięta wola i energia umożliwiły mu kompletne opanowanie sześciujęzyków i osiągnięcie erudycji, która kwalifikowałaby go do współzawodnictwa na równych warunkach zwiodącymi uczonymi jego czasów. Nie tylko był on uznanym autorytetem w dziedzinie religiiporównawczych, którą on jednak wolał nazywać "hierologią", ale był również wyróżniającym sięuczonym w zakresie Szekspira. Jako młody człowiek, rozpoczął on od zawodu dziennikarza, którywydawał się w jego warunkach, przynosić najbardziej obiecujące perspektywy. Był on czołowympisarzem wśród załogi Edynburskich Wiadomości Wieczornych aż do roku 1884, kiedy to zaproszonyzostał przez Charlesa Bradlaugh'a do przyjazdu do Londynu i regularnej pracy dla ReformatoraNarodowego . Po śmierci Bradlaugh'a stał się on wydawcą tego wolnomyślnego czasopisma i kiedyzaprzestano jego publikacji na skutek finansowych trudności, wtedy zaczął on wydawać Wolny Przegląd .Ten z kolei z... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.htw.pl