Poza narodzinami i smiercia, eBooks txt

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Poza narodzinami i �mierci�A.C. Bhaktivedanta Swami PrabhupadRozdzia� 1 Nie jeste�my tymi cia�amiIlo�� cz�ci: 5Rozdzia� 2 Egzamin w chwili �mierciIlo�� cz�ci: 5Rozdzia� 3 Wyzwolenie z materialnych planetIlo�� cz�ci: 3Rozdzia� 4 Niebo poza wszech�wiatemIlo�� cz�ci: 5Rozdzia� 5 Obcowanie z Kryszn�Ilo�� cz�ci: 3Rozdzia� 1 � Nie jeste�my tymi cia�amidehi nityam avadhyo 'yamdehe sarvasya bharatatasmat sarvani bhutanina tvam �ocitum arhasi"O potomku Bharaty, ten kt�ry mieszka w�ciele, nigdy nie mo�e zosta� zabity. Dlatego nie ma potrzeby rozpacza� nad �adnym stworzeniem". (Bhagavad-gita 2.30)Pierwszym krokiem w�samorealizacji jest zrozumienie, �e nasza to�samo�� jest czym� oddzielnym od cia�a. "Nie jestem tym cia�em, tylko dusz�" � realizacja ta jest rzecz� zasadnicz� dla ka�dego, kto chce pokona� �mier� i�wej�� do �wiata duchowego, kt�ry jest poza �mierci�. Samo m�wienie: "Nie jestem tym cia�em" nie wystarcza; trzeba to rzeczywi�cie sobie u�wiadomi�. Nie jest to takie proste, jak mo�e si� pocz�tkowo wydawa�. Chocia� nie jeste�my tymi cia�ami, lecz czyst� �wiadomo�ci�, to w�jaki� spos�b zostali�my umieszczeni w�tym cielesnym ubraniu, kt�re nas okrywa. Je�li naprawd� pragniemy szcz�cia i�niezale�no�ci wykraczaj�cych poza �mier�, musimy usytuowa� si� na naszej konstytucjonalnej pozycji � jako czysta �wiadomo�� � i na niej pozosta�.Gdy jeste�my w�cielesnej koncepcji, w�wczas nasze wyobra�enie szcz�cia podobne jest wyobra�eniu majacz�cej osoby. Niekt�rzy filozofowie twierdz�, �e ten stan, podczas kt�rego majaczymy uto�samiaj�c si� z�cia�em, nale�y wyleczy� powstrzymuj�c si� od wszelkiego dzia�ania. Utrzymuj�, �e poniewa� te materialne dzia�ania by�y przyczyn� naszego nieszcz�cia, wi�c powinni�my je zarzuci�. Dla nich szczytowym punktem doskona�o�ci jest co� w�rodzaju buddyjskiej nirvany, kiedy to zaprzestaje si� wszelkiego dzia�ania. Wed�ug Buddhy cia�o powsta�o na skutek po��czenia si� materialnych sk�adnik�w i�je�li w�jaki� spos�b uda nam si� rozdzieli� czy roz�o�y� te materialne sk�adniki, to tym samym usuniemy przyczyn� cierpienia. Je�li poborcy podatkowi sprawiaj� nam za du�o k�opot�w, poniewa� akurat mamy wielki dom, w�wczas prostym rozwi�zaniem jest zniszczenie tego domu. Jednak�e Bhagavad-gita zauwa�a, �e materialne cia�o to nie wszystko. Poza t� kombinacj� materialnych element�w istnieje duch, a�jego symptomem jest �wiadomo��.Nie mo�na zaprzeczy� istnieniu �wiadomo�ci. Cia�o bez �wiadomo�ci jest martwe. Gdy tylko usuniemy z�cia�a �wiadomo��, usta przestan� m�wi�, oczy nie b�d� widzie� ani uszy s�ysze�. Ka�de dziecko mo�e to zrozumie�. Jest to faktem, �e �wiadomo�� jest absolutnie konieczna, aby o�ywi� cia�o. Czym jest ta �wiadomo��? Tak jak ciep�o czy dym s� symptomami ognia, tak �wiadomo�� jest symptomem duszy. Dusza, czyli ja��, wytwarza energi� w�postaci �wiadomo�ci. Prawd� powiedziawszy, �wiadomo�� jest dowodem obecno�ci duszy. Jest to nie tylko filozofia Bhagavad-gity, ale konkluzja ca�ej literatury wedyjskiej.Zar�wno impersonali�ci, zwolennicy �ankaracaryi, jak i�Vaisnavowie b�d�cy w�sukcesji uczni�w wywodz�cej si� od Pana �ri Kryszny uznaj� istnienie duszy, natomiast filozofowie buddyjscy twierdz�, �e jej nie ma. Buddy�ci utrzymuj�, �e na pewnym etapie kombinacja materii wytwarza �wiadomo��. Jednak faktem jest, �e nawet je�li dysponujemy wszystkimi sk�adnikami materii, to nie mo�emy wytworzy� z�nich �wiadomo�ci � i w�ten spos�b argument buddyst�w zostaje obalony. W�ciele martwego cz�owieka mog� znajdowa� si� wszystkie materialne elementy, ale mimo to nie mo�emy przywr�ci� mu �wiadomo�ci. To cia�o nie jest maszyn�. Je�li jaka� cz�� maszyny zostanie uszkodzona, mo�emy j� wymieni� i�maszyna znowu b�dzie sprawna. Jednak�e kiedy cia�o zostanie uszkodzone i��wiadomo�� je opu�ci, to nie ma mo�liwo�ci odm�odzenia �wiadomo�ci przez wymian� uszkodzonej cz�ci. Dusza jest odmienna od cia�a i�dop�ki jest obecna, cia�o jest o�ywione. Ale nie ma mo�liwo�ci o�ywienia cia�a pod nieobecno�� duszy.Duszy nie mo�na postrzec fizycznymi zmys�ami i�dlatego zaprzeczamy jej istnieniu. W�rzeczywisto�ci jednak istnieje tak wiele rzeczy, kt�rych nie mo�emy zobaczy�. Naszymi przyt�pionymi zmys�ami nie mo�emy zobaczy� powietrza, fal radiowych, d�wi�ku czy te� mikroskopijnej bakterii, ale to nie znaczy, �e rzeczy te nie istniej�. Przy pomocy mikroskopu i�innych urz�dze� mo�na dostrzec wiele rzeczy, kt�rych nie mo�na by�o zobaczy� uprzednio niedoskona�ymi zmys�ami. I�sam fakt, �e zmys�y czy przyrz�dy nie zaobserwowa�y jeszcze istnienia duszy � kt�ra jest rozmiar�w atomu � nie powinien doprowadza� nas do wniosku, �e ona nie istnieje. Mo�emy j� postrzec w�oparciu o�jej symptomy i�dzia�anie.W Bhagavad-gicie �ri Kryszna zauwa�a, �e wszystkie nasze niedole spowodowane s� b��dnym uto�samianiem si� z�cia�em.matra-spar�as tu kaunteya�itosna-sukha-duhkha-dahagamapayino 'nityastams titiksasva bharata"O synu Kunti, okresowe pojawianie si� szcz�cia i�niedoli i�ich znikanie we w�a�ciwym czasie s� jak nadchodzenie i�przemijanie zimowych i�letnich p�r roku. Wynikaj� one z�percepcji zmys�owej, o�potomku Bharaty, i�nale�y nauczy� si� znosi� je bez niepokoju". (Bg. 2.14) Latem kontakt z�wod� mo�e sprawia� nam przyjemno��, ale zim� mo�emy unika� tej samej wody, poniewa� jej temperatura jest zbyt niska. W�obu przypadkach woda jest ta sama, ale my odbieramy j� jako przyjemn� lub bolesn� z�powodu jej kontaktu z�cia�em.Wszystkie uczucia szcz�cia i�nieszcz�cia spowodowane s� cia�em. W�pewnych warunkach cia�o i�umys� odczuwaj� szcz�cie b�d� nieszcz�cie. W�rzeczywisto�ci pragniemy szcz�cia, gdy� dusza na swej konstytucjonalnej pozycji jest szcz�liwa. Dusza jest integraln� cz�stk� Pana, Najwy�szej Istoty, kt�ry jest sac-cid-ananda-vigrahah � uciele�nieniem wiedzy, szcz�cia i�wieczno�ci. Samo imi� Kryszna, kt�re nie jest imieniem sekciarskim, znaczy "najwi�ksza przyjemno��". Krs znaczy "najwi�ksza", a�na znaczy "przyjemno��". Kryszna jest uosobieniem przyjemno�ci i�dlatego my, b�d�c Jego integralnymi cz�stkami, pragniemy przyjemno�ci. Tak jak kropla wody z�oceanu ma w�a�ciwo�ci samego oceanu, podobnie my, chocia� jeste�my znikomymi cz�steczkami Najwy�szej Ca�o�ci, mamy te same cechy co Najwy�szy.Chocia� atomowa dusza jest taka ma�a, wprawia ona w�ruch ca�e cia�o, kt�re dzia�a na tak wiele wspania�ych sposob�w. Na �wiecie widzimy tak wiele miast, autostrad, most�w, wielkich budynk�w, pomnik�w i�wielkie cywilizacje. Kto tego wszystkiego dokona�? Wszystko to powsta�o za spraw� mikroskopijnej duchowej iskry, kt�ra znajduje si� wewn�trz cia�a. Skoro znikoma duchowa iskra mo�e wykaza� si� tak wspania�ymi osi�gni�ciami, to trudno sobie nawet wyobrazi�, czego mo�e dokona� Najwy�sza Duchowa Ca�o��. Male�ka duchowa iskra w�naturalny spos�b t�skni za cechami ca�o�ci � wiedz�, szcz�ciem i�wieczno�ci� � ale na przeszkodzie tym pragnieniom stoi materialne cia�o. Informacje o�tym, jak zaspokoi� pragnienie duszy, zawarte s� w�Bhagavad-gicie.Obecnie pr�bujemy osi�gn�� wieczno��, szcz�cie i�wiedz� za pomoc� niedoskona�ego urz�dzenia. W�rzeczywisto�ci materialne cia�o przeszkadza nam w�osi�gni�ciu tego celu; dlatego te� musimy zrealizowa� nasz� egzystencj� poza tym cia�em. Teoretyczna wiedza, �e nie jeste�my cia�em, nie wystarczy. Musimy zawsze zachowywa� sw� odr�bno�� jako panowie tego cia�a, nie s�udzy. Je�li wiemy, jak nale�y prowadzi� samoch�d, mo�e on dobrze nam s�u�y�; je�li jednak nie posiadamy tej umiej�tno�ci, mo�emy znale�� si� w�niebezpiecze�stwie.Cia�o sk�ada si� ze zmys��w, a�zmys�y zawsze po��daj� swych obiekt�w. Oczy widz� jak�� pi�kn� osob� i�m�wi� nam: "O, tam jest pi�kna dziewczyna, pi�kny ch�opiec. P�jd�my i�zobaczmy". Uszy m�wi� nam: "O, co za wspania�a muzyka. P�jd�my i�pos�uchajmy". J�zyk m�wi: "O, tutaj jest bardzo dobra restauracja, w�kt�rej podaj� smaczne potrawy. Wejd�my". W�ten spos�b zmys�y ci�gn� nas z�miejsca na miejsce i�na skutek tego jeste�my w�k�opocie.indriyanam hi caratamyan mano 'nuvidhiyatetad asya harati prajnamvayur navam ivambhasi"Tak jak mocny wiatr porywa ��d� na wodzie, tak nawet jeden ze zmys��w, na kt�rym skupi si� umys�, mo�e pozbawi� cz�owieka inteligencji". (Bg. 2.67)Musimy koniecznie nauczy� si�, jak kontrolowa� zmys�y. Ci, kt�rzy nauczyli si�, jak opanowa� zmys�y, otrzymuj� imi� gosvami. Go znaczy "zmys�y", a�svami znaczy "kontroler"; tak wi�c osoba, kt�ra nauczy�a si� kontrolowa� zmys�y, powinna by� uwa�ana za gosvamiego. Kryszna wspomina o�tym, �e ten, kto uto�samia si� z�tym z�udnym materialnym cia�em, nie mo�e utwierdzi� si� w�swej prawdziwej to�samo�ci jako dusza. Cielesna przyjemno�� pojawia si� i�znika. Jest upajaj�ca i�- z�powodu jej przemijaj�cej naturynie mo�emy tak naprawd� jej do�wiadczy�. Prawdziwa przyjemno�� pochodzi z�duszy, nie z�cia�a. Musimy ukszta�towa� nasze �ycie w�taki spos�b, �eby cielesna przyjemno�� nie rozprasza�a nas. Je�li nasza uwaga zostanie w�jaki� spos�b rozproszona, w�wczas nasza �wiadomo�� nie b�dzie mog�a utwierdzi� si� w�swej prawdziwej to�samo�ci, kt�ra jest poza tym cia�em.bhogai�varya-prasaktanamtayapahrta-cetasamvyavasayatmika buddhihsamadhau na vidhiyatetrai-gunya-visaya vedanistrai-gunyo bhavarjunanirdvandvo nitya-sattva-sthoniryoga-ksema atmavan"W umys�ach tych, kt�rzy s� zbyt przywi�zani do rado�ci zmys�owych i�bogactw materialnych, i�kt�rych osza�amiaj� te rzeczy, nie powstaje stanowcze postanowienie pe�nienia s�u�by dla Najwy�szego Pana. Vedy zajmuj� si� g��wnie trzema gunami natury materialnej. Wznie� si� ponad te guny, Arjuno. B�d� transcendentalny wobec nich wszystkich. Uwolnij si� od wszelkich dualizm�w i�od wszelkiego pragnienia zysku i�bezpiecze�stwa. I�b�d� utwierdzony w�ja�ni". (Bg. 2.44-45)S�owo veda znaczy "ksi�ga wiedzy". Jest wiele ksi�g wiedzy, kt�re r�ni� si� odpowiednio do kraju, ludno�ci, �rodowiska itd. W�Indiach te ksi�gi wiedzy nazywane s� Vedami. Na Zachodzie s� to Stary... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.htw.pl