Poradnik do edukacji zintegrowanej. Klasa3. Cz 1A, Nasza Szkoła kl 3, dla nauczycieli

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->PODRĘCZNIK do szkoły podstawowejEDUKACJA ZINTEGROWANAk lasaklasy trzeciej szkoły podstawowejczęść2PODRĘCZNIK do szkoły podstawowejPORADNIK DLA NAUCZYCIELAk lasaczęść13A21ACZĘŚĆPOBIERZ1. CZĘŚĆPORADNIKAJESIEŃJoanna PołećBarbara OchmańskaEDUKACJA ZINTEGROWANAPORADNIK DLA NAUCZYCIELAklasy trzeciej szkoły podstawowejCZĘŚĆ1AAUTORKIJoanna Połeć, Barbara OchmańskaREDAKTOR PROWADZĄCARenata Faron-RadzkaREDAKCJA MERYTORYCZNAIwona LewandowskaREDAKCJA JĘZYKOWAAgnieszka CieślakPROJEKT I OPRACOWANIE GRAFICZNEKatarzyna Mickiewicz(z wykorzystaniem motywu z okładkiNaszej szkoły,zaprojektowanej przez Katarzynę Trzeszczkowską)OPRACOWANIE GRAFICZNE I SKŁADPaweł JarosRYSUNKIElżbieta Śmietanka-CombikWYDAWCAOśrodek Rozwoju EdukacjiAl. Ujazdowskie 28, 00-478 Warszawatel. 22 345 37 00, fax: 22 345 37 70www.ore.edu.plWydanie IWarszawa 2016ISBN 978-83-65450-51-7 (całość)ISBN 978-83-65450-52-4 (część 1A)Pierwsza część poradnika (1A) jest rozpowszechniana na zasadach wolnej licencjiCreative Commons – Uznanie Autorstwa 3.0 PolskaMINIPRZEWODNIK PO PORADNIKU„Nie idź tam, gdzie może prowadzić ścieżka, zamiast tego idź tam,gdzie nie ma ścieżki i możesz zostawić za sobą ślad”Ralph Waldo EmersonDrogie Koleżanki, drodzy Koledzy,oddajemy w Wasze ręcePoradnik dla nauczyciela klasy trzeciej szkoły podstawowej.Mamy nadzieję, że będzie służyłWam pomocą w przygotowywaniu i planowaniu zajęć z uczniami, a także stanie się inspiracją do kolejnych działań, baządo budowania dalszej wiedzy i umiejętności Waszych podopiecznych, ważnym źródłem informacji o nich – o tym, copotrafią, a nad czym muszą jeszcze popracować.Proponowane pomysły na realizację zajęć w sposób holistyczny łączą różne dziedziny edukacji. Poprzez swą różnorod-ność oraz otwartą formułę pobudzają do rozwoju twórczego myślenia.Poradnik zawiera propozycje zadań pozwalających kształtować nie tylko sferę intelektualną, lecz także emocjonalną i fi-zyczną naszych uczniów. Dzięki kreatywnym metodom opisanym w poradniku dzieci nauczą się okazywać uczucia,twórczo myśleć, spontanicznie działać, komunikować się i współpracować z innymi. Wreszcie – będą bardziej świadomiepodejmować decyzje i wybierać ścieżki, które dla dorosłych być może nie są oczywiste.Poradnik dla nauczyciela klasy trzeciejskłada się z sześciu części, spójnych z odpowiednimi częściami podręcznikaNasza szkoła.Zawiera propozycje rozwiązań metodycznych, które każdy nauczyciel bez względu na staż pracy możew dowolny sposób wykorzystać podczas codziennych zajęć z uczniami. Treści poradnika ułatwiają pracę z podręczni-kiem, a plan pracy uwzględnia umiejętności uczniów opisane w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I eta-pu edukacji wczesnoszkolnej. Jednocześnie zawiera spójną korelację edukacji polonistycznej ze wszystkimi elementamiedukacji wczesnoszkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji teatralnej, podczas której uczniowie są inspirowaniwłasną wyobraźnią. Drugą istotną korelacją, stanowiącą mocne ogniwo w nauczaniu zintegrowanym, jest edukacja przy-rodnicza, która inspiruje do poznawania zjawisk na drodze samodzielnie przeprowadzonych doświadczeń.Zaplanowane treści w poradniku uwzględniają zakończenie pierwszego etapu kształcenia edukacji wczesnoszkolnej.Uczniowie po trzeciej klasie szkoły podstawowej powinni sprawnie posługiwać się takimi pomocami jak: słownik językapolskiego, słownik frazeologiczny, słownik ortograficzny, atlas geograficzny oraz mapa Polski. Pozycje te towarzysząuczniom w każdym tygodniu nauki.Każda strona poradnika odpowiada treściom przedstawionym na kolejnych stronach podręcznika. Strony poradnikamają pomocny, przyjazny, prosty i przejrzysty układ, są bogate w stałe elementy, które ułatwiają i systematyzują pracęz podręcznikiem.Do tych stałych elementów należą:• Nagłówekz tytułami działu podręcznika oraz numerami tygodnia nauki – dające szansę na lepsze planowanie pracynauczyciela.•Temat dnia– oddający główny zamysł zajęć, niejednokrotnie będący ważnym pytaniem, na które uczniowie próbująodpowiedzieć na koniec dnia nauki.•Cele operacyjne– pozwalające określić pożądane i oczekiwane zachowania uczniów, do których zaproponowanezostały odpowiednie formy i metody pracy z uczniem.• Aktywności uczniów– angażujące sferę emocjonalną i ruchową uczniów w osiąganiu zaproponowanych celów.4• Miniatura rozkładówki z podręcznika– umożliwiająca nauczycielowi szybki podgląd treści zawartych w podręczniku.•Pomysły na realizację z komentarzem– pozwalające zrealizować podane cele zajęć w sposób indywidualny, twórczyi atrakcyjny dla uczniów.• Nawigacja– część uzupełniająca tematykę zajęć o różne wartościowe zasoby, które mogą wzbogacić wiedzę i umie-jętności naszych uczniów. W jej skład wchodzą następujące komponenty:• podręcznik– odniesienie do konkretnych stron podręcznika, na podstawie których została stworzona rozkładówka;•karty pracy– opis dodatkowych materiałów pomocnych w wykonywaniu zadań opisanych w części pomysły narealizację z komentarzem;•zasoby– wybrane ćwiczenia, prezentacje multimedialne czy karty pracy związane z tematyką zajęć, zamieszczonena portalu scholaris.pl oraz na platformie epodreczniki.pl. Są one doskonałym uzupełnieniem zaplanowanych zajęć,pozwolą nauczycielowi na dowolne dysponowanie czasem uczniów i różnicowanie ich procesu uczenia.• literatura– zbiór publikacji, na podstawie których został przygotowany materiał. Zebrane źródła mogą być dla na-uczycieli punktem wyjścia do dalszych poszukiwań i rozwijania kompetencji własnych oraz swoich podopiecznych.• Bibliografiana końcu poradnika – zbiór materiałów wykorzystanych przy tworzeniu pomysłów na realizację z komen-tarzem oraz wykaz publikacji i witryn internetowych pomocnych w organizowaniu przestrzeni edukacyjnej uczniówpodczas zaproponowanych poradnikowych inspiracji.Pamiętajcie, że to od Was dzieci uczą się odwagi, pasji, wyznaczania swoich celów życiowych i wytrwałości w dążeniudo nich. To od Was dzieci uczą się przekraczać granice własnych możliwości, przy Was rozwijają swoje skrzydła, abypełne wiary w swój potencjał mogły śmiało kroczyć z podniesioną głową i zmierzyć się z postawionymi im celami i za-daniami na kolejnym etapie edukacyjnym.Życzymy, abyście odnaleźli w każdym dziecku inspirację do dalszych działań i podejmowania nowych wyzwań. Pozwa-lajmy popełniać błędy, bądźmy wsparciem przy porażkach i cieszmy się z najmniejszych sukcesów naszych wielkichuczniów. A na czas realizacji niektórych zadań stańmy się choć na chwilę dziećmi!AutorkiJoanna Połeć, Barbara Ochmańska5 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.htw.pl