Powell Cialo 01Astralne, ebooki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1
www.teozofia.org
– Teozofia w Polsce
ARTUR E. POWELL
CIAŁO ASTRALNE
Pozna
człowieka to pozna
Boga.
Pozna
Boga to pozna
człowieka.
Bada
wszech
wiat to poznawa
zarówno
Boga, jak człowieka, gdy
wszech
wiat
jest wyrazem Boskiej My
li, a tak
e
wszech
wiat odzwierciedla si
w człowieku.
Poznanie jest konieczne, je
li Ja
ma si
wyzwoli
i pozna
siebie
jako tylko Siebie.
Annie Besant
* * *
Inne ksi
ki A.E.Powell'a wydane dotychczas w Polsce:
CIAŁO ETERYCZNE
CIAŁO MENTALNE
CIAŁO PRZYCZYNOWE
SPIS TRE
CI:
ROZDZIAŁ I: OPIS OGÓLNY
ROZDZIAŁ II: SKŁAD I BUDOWA CIAŁA ASTRALNEGO
ROZDZIAŁ III: BARWY CIAŁA ASTRALNEGO
ROZDZIAŁ IV: FUNKCJE
ROZDZIAŁ V: CZAKRY
ROZDZIAŁ VI: KUNDALINI
ROZDZIAŁ VII: MY
LOKSZTAŁTY
ROZDZIAŁ VIII:
YCIE FIZYCZNE
ROZDZIAŁ IX:
YCIE PODCZAS SNU
ROZDZIAŁ X: SNY
ROZDZIAŁ XI: CI
GŁO
WIADOMO
CI
ROZDZIAŁ XII:
MIER
A ELEMENTAL PRAGNIE
ROZDZIAŁ XIII:
YCIE PO
MIERCI
ROZDZIAŁ XIV: SFERA ASTRALNA
ROZDZIAŁ XV: RÓ
NE ZJAWISKA ASTRALNE
ROZDZIAŁ XVI: CZWARTY WYMIAR
ROZDZIAŁ XVII: ISTOTY ASTRALNE
2
www.teozofia.org
– Teozofia w Polsce
ROZDZIAŁ XVIII: SPIRYTYZM
ROZDZIAŁ XIX:
MIER
ASTRALNA
ROZDZIAŁ XX: REINKARNACJA – PONOWNE NARODZENIE
ROZDZIAŁ XXI: OPANOWANIE PRAGNIE
I WZRUSZE
ROZDZIAŁ XXII: ROZWÓJ ZDOLNO
CI ASTRALNYCH
ROZDZIAŁ XXIII: JASNOWIDZENIE W PRZESTRZENI I CZASIE
ROZDZIAŁ XXIV: NIEWIDZIALNI POMOCNICY
ROZDZIAŁ XXV: UCZNIOWIE
ROZDZIAŁ I: OPIS OGÓLNY
Zanim przyst
pimy do szczegółowego studium ciała astralnego i zwi
zanych z nim zjawisk,
warto przedtem przedstawi
w skrócie zagadnienia, jakie zamierzamy poruszy
, aby czytelnik
miał wła
ciw
perspektyw
i pogl
d na cało
przedmiotu oraz orientował si
we wzajemnym
powi
zaniu poszczególnych jego cz
ci.
Krótko mówi
c, ciało astralne człowieka jest narz
dziem, które jasnowidzowi przedstawia si
jako podobne do ciała fizycznego. Jest ono otoczone wielobarwn
aur
i zbudowane z materii
o wiele subtelniejszej ni
materia fizyczna. Znajduj
w nim swój wyraz uczucia i nami
tno
ci,
pragnienia i emocje, a działa ono jako pomost pomi
dzy mózgiem fizycznym a umysłem,
funkcjonuj
cym w jeszcze subtelniejszym narz
dziu, jakim jest ciało mentalne.
Cho
ka
dy człowiek ma ciało astralne i posługuje si
nim, to jednak tylko stosunkowo
nieliczni ludzie zdaj
sobie spraw
z jego istnienia, potrafi
nad nim panowa
oraz
posługiwa
si
nim z pełn
wiadomo
ci
.
U wi
kszo
ci ludzi ciało astralne stanowi bezkształtn
mas
materii astralnej, której ruchy i
działania wymykaj
si
prawie całkowicie spod kontroli samego człowieka, to znaczy jego
ego. U innych natomiast dzieje si
odwrotnie; ciało astralne jest nale
ycie rozwini
te, w pełni
zorganizowane, ma własne
ycie i dostarcza swemu wła
cicielowi wielu po
ytecznych sił.
Podczas snu ciała fizycznego człowiek mało rozwini
ty prowadzi w swym stosunkowo
prymitywnym ciele astralnym nader mglisty
ywot, niewiele lub nic nie pami
taj
c po
przebudzeniu.
U człowieka rozwini
tego
ycie w ciele astralnym podczas snu ciała fizycznego jest aktywne,
zajmuj
ce i po
yteczne, a wspomnienia z tego
ycia mo
na w pewnych warunkach
doprowadzi
do mózgu fizycznego.
ycie takiego człowieka przestaje by
ła
cuchem dni
wiadomego istnienia i nocy okrytych zapomnieniem, staje si
natomiast
yciem ci
głym o
nieprzerwanej
wiadomo
ci, przebiegaj
cym kolejno w
wiecie fizycznym i
wiecie
astralnym.
Jedn
z pierwszych umiej
tno
ci, których człowiek si
uczy w ciele astralnym, jest
przenoszenie si
z miejsca na miejsce, poniewa
mo
e ono porusza
si
z wielk
pr
dko
ci
i
to na du
e odległo
ci od u
pionego ciała fizycznego. Zrozumienie tego zjawiska wyja
nia
bardzo wiele okultystycznych zjawisk, takich jak wszelkiego rodzaju zjawy, znajomo
miejscowo
ci, których si
nigdy nie odwiedzało fizycznie itd...
3
www.teozofia.org
– Teozofia w Polsce
Ciało astralne stanowi par excellence przewodnik i narz
dzie uczu
i pragnie
, tote
znajomo
jego budowy i sposobu działania ma doniosłe znaczenie dla zrozumienia ró
nych
stron ludzkiej psychiki, zarówno indywidualnej, jak zbiorowej. Znajomo
ta dostarcza tak
e
prostego wyja
nienia mechanizmu wielu zjawisk odkrytych przez współczesn
psychoanaliz
.
Jasne zrozumienie budowy i natury ciała astralnego, jego mo
liwo
ci i ogranicze
, ma istotne
znaczenie dla zrozumienia
ycia człowieka po
mierci fizycznej. Liczne odmiany niebios,
piekieł i czy
ców, w które wierz
wyznawcy niezliczonych religii, staj
si
zrozumiałe, gdy
tylko pojmiemy natur
ciała i
wiata astralnego.
Poznanie ciała astralnego pomo
e nam równie
zrozumie
wiele zjawisk spirytystycznych
oraz niektóre metody leczenia psychicznego, czyli nie posługuj
cego si
metodami
fizycznymi. Osoby interesuj
ce si
tzw. czwartym wymiarem znajduj
, studiuj
c zjawiska
wiata astralnego, potwierdzenie wielu teorii sformułowanych na gruncie geometrii i
matematyki, bior
c za podstaw
opisy tych zjawisk przez ich obserwatorów.
Tak wi
c studiowanie astralnego ciała człowieka wydatnie rozszerza zakres innych naszych
wiadomo
ci i wzbogaca nasze poj
cia o
yciu, które opierały si
dot
d wył
cznie na
zjawiskach
wiata fizycznego i tylko na
wiadectwie naszych umysłów fizycznych. W miar
post
pu naszego studium spostrze
emy,
e umysł fizyczny, jakkolwiek jest nieoceniony, to
jednak
adn
miar
nie stanowi ostatecznych granic wiedzy, której mog
dostarczy
człowiekowi jego ciała, o otaczaj
cym go
wiecie.
Obudzenie zdolno
ci astralnych odsłania przed wzrokiem człowieka istnienie nowego
wiata
wewn
trz dawnego
wiata, tote
gdy człowiek staje si
zdolny rozumie
prawidłowo jego
wymow
i znaczenie, zdobywa znacznie szerszy pogl
d na własne
ycie i cał
przyrod
,
pogl
d, który zarazem odsłania przed nim prawie nieograniczone, a dot
d utajone w
człowieku mo
liwo
ci. Tote
pr
dzej czy pó
niej, ale nieuchronnie, obudzi si
w nim
najpierw pragnienie, a potem niewzruszone postanowienie opanowania tych nowych
wiatów
i siebie samego, by si
wznie
ponad swe ziemskie przeznaczenie i sta
si
rozumnym
współpracownikiem Najwy
szej Woli w Ewolucji.
ROZDZIAŁ II: SKŁAD I BUDOWA CIAŁA ASTRALNEGO
Istnieje siedem stopni lub odmian subtelno
ci materii astralnej, które odpowiadaj
siedmiu
stanom materii fizycznej, a mianowicie: stałemu, płynnemu, gazowemu, eterycznemu,
nadeterycznemu, podatomowemu i atomowemu. Poniewa
jednak nie ma osobnych nazw dla
tych astralnych stanów skupienia, okre
la si
je zazwyczaj b
d
za pomoc
kolejnego numeru
skupienia lub strefy, przy czym najsubtelniejszy stan skupienia ma numer pierwszy, a
najg
stszy numer siódmy, b
d
te
za pomoc
nazwy odpowiadaj
cego mu stanu skupienia
materii fizycznej. Mówimy na przykład o stałej materii astralnej, maj
c na my
li siódmy,
czyli najni
szy stan skupienia, lub o eterycznej materii astralnej, rozumiej
c przez to czwarty
stan skupienia, licz
c od najsubtelniejszego.
Materia astralna przenika materi
fizyczn
jako bardziej subtelna. Wskutek tego ka
dy atom
fizyczny pływa niejako w oceanie materii astralnej, która go otacza i wypełnia wszystkie
szczeliny w materii fizycznej. Wiadomo bowiem dobrze,
e nawet w najtwardszej substancji
4
www.teozofia.org
– Teozofia w Polsce
nie ma dwóch wzajemnie stykaj
cych si
atomów i
e odległo
pomi
dzy nimi wielokrotnie
przewy
sza ich własne rozmiary.
Oficjalna nauka od dawna przyj
ła,
e eter przenika wszystkie znane substancje, od
najci
szych ciał stałych do najbardziej rozrzedzonych gazów. Podobnie jak eter porusza si
z
doskonał
swobod
pomi
dzy cz
stkami najg
stszej substancji, tak z kolei materia astralna
przenika materi
eteryczn
i porusza si
z całkowit
swobod
pomi
dzy jej cz
steczkami.
Dzi
ki temu istota
yj
ca w
wiecie astralnym mo
e zajmowa
to samo miejsce w
przestrzeni, co istota
yj
ca w
wiecie fizycznym, a przy tym ka
da z nich mo
e by
zupełnie
nie
wiadoma istnienia drugiej i w niczym nie kr
powa
swobody jej ruchów. Czytelnik
powinien przyswoi
sobie w pełni t
podstawow
koncepcj
, gdy
nie zrozumiawszy jej
dokładnie, nie b
dzie mógł poj
wielu zjawisk astralnych.
Zasada wzajemnego przenikania si
wyja
nia, dlaczego ró
ne królestwa natury nie s
od
siebie oddzielone w przestrzeni, lecz istniej
zawsze wokół nas, tak i
postrzeganie i badanie
nie wymaga poruszania si
w przestrzeni, lecz tylko otwarcia w sobie samym odpowiednich
zmysłów, dzi
ki którym mo
na je postrzega
.
wiat astralny lub sfera astralna, zwana te
czasem planem astralnym, jest wobec tego
pewnym stanem istnienia przyrody, a nie osobnym miejscem w przestrzeni.
Nale
y nadmieni
,
e nie mo
na atomu fizycznego rozło
y
bezpo
rednio na atomy astralne.
Gdyby siła, która wprawia w ruch wirowy, w przybli
eniu, czterna
cie miliardów baniek w
koilonie i skupia je w pierwotny atom fizyczny, została wyparta sił
woli poza próg
wiata
astralnego, to atom fizyczny znikłby, uwalniaj
c tworz
ce go banieczki. Ta sama siła,
działaj
c potem na poziomie wy
szym, przejawiałaby si
nie w jednym atomie astralnym, ale
w grupie czterdziestu dziewi
ciu takich atomów.
Podobny stosunek wyra
aj
cy si
liczb
49 istnieje pomi
dzy atomami ka
dej z dwóch
s
siaduj
cych ze sob
sfer (
wiatów) przyrody. Dlatego atom astralny zawiera 49
5
czyli 282
475 249 baniek, a atom mentalny 49
4
i tak dalej.
Istniej
podstawy do przypuszczenia,
e elektrony s
astralnymi atomami. Fizycy twierdz
,
e
atom chemiczny wodoru zawiera prawdopodobnie 700 do 800 elektronów. Wyniki bada
okultystycznych mówi
,
e w atomie chemicznym wodoru znajduj
si
882 atomy astralne.
Mo
e to by
zbie
no
przypadkowa, ale nie wydaje si
to prawdopodobne.
Nale
y zwróci
uwag
,
e pierwotne stany fizyczne s
dwóch rodzajów: m
skie i
e
skie. W
atomie m
skim siła zjawia si
ze
wiata astralnego, przechodzi przez atom i wpływa do
wiata fizycznego; do atomu
e
skiego siła dopływa ze
wiata fizycznego, przechodzi przez
atom i wpływa do
wiata astralnego znikaj
c ze
wiata fizycznego.
Materia astralna stanowi zadziwiaj
co dokładny odpowiednik materii fizycznej i przyci
ga
materi
astraln
o odpowiadaj
cym jej stopniu skupienia. Tak wi
c stała materia fizyczn
jest
przenikni
ta t
odmian
materii astralnej, któr
okre
lamy mianem stałej; płynn
materi
fizyczn
przenika płynna materia astralna, tzn. materia szóstego stanu skupienia; podobnie
dzieje si
z materi
gazow
i czterema stanami skupienia materii eterycznej, z których ka
da
jest przenikni
ta materi
astraln
odpowiadaj
cego jej stanu skupienia.
5
www.teozofia.org
– Teozofia w Polsce
Tak samo jak ciało fizyczne musi zawiera
w swej budowie materi
fizyczn
wszystkich
stanów skupienia: stał
, płynn
, gazow
i eteryczn
, ciało astralne musi tak
e zawiera
cz
steczki wszystkich siedmiu stanów skupienia
wiata astralnego, chocia
naturalnie
proporcje tych składników mog
si
bardzo zmienia
w poszczególnych przypadkach.
Poniewa
ciało astralne człowieka jest wskutek tego zbudowane z materii wszystkich siedmiu
stanów skupienia, mo
e on doznawa
pragnie
wszelkich mo
liwych odmian, i to zarówno
najszlachetniejszych, jak i najni
szych. Dzi
ki tej szczególnej zdolno
ci reagowania, jak
ma
materia astralna, ciało astralne mo
e spełnia
rol
powłoki, w której Ja
zdobywa
do
wiadczenia w dziedzinie emocjonalnej.
Oprócz zwykłej materii
wiata materialnego w skład ciała astralnego człowieka wchodzi to,
co nazywa si
trzecim królestwem elementalnym lub po prostu esencj
elementaln
wiata
astralnego, i tworzy to, co nazywa si
elementalem pragnie
; o elementalu tym b
dzie mowa
w dalszych rozdziałach. Astralna esencja elementalna składa si
z materii sze
ciu ni
szych
stanów skupienia
wiata astralnego, o
ywionej Drug
Fal
ycia pochodz
c
od Drugiej
Osoby Trójcy.
Materia astralna powy
szego stanu skupienia, stanu atomowego, o
ywiona w podobny
sposób, znana jest pod nazw
esencji monadycznej.
U człowieka jeszcze nierozwini
tego, ciało astralne stanowi mas
mglist
, słabo
zorganizowan
i niewyra
nie zarysowan
, przy czym przewa
a w nim substancja ni
szych
stanów skupienia. Jest ono ordynarne, o ciemnej barwie i g
ste (cz
sto tak g
ste,
e kontury
ciała fizycznego nieomal w nim gin
), w rezultacie czego jest ono szczególnie podatne na
bod
ce zwi
zane z nami
tno
ciami i zachciankami. Rozci
ga si
ono we wszystkich
kierunkach na około dwadzie
cia pi
do trzydziestu centymetrów od ciała fizycznego.
U człowieka znajduj
cego si
na przeci
tnym poziomie intelektualnym i moralnym ciało
astralne jest znacznie wi
ksze i si
ga do czterdziestu pi
ciu centymetrów od ciała fizycznego;
jego skład jest bardziej zrównowa
ony i subtelniejszy co do jako
ci, a obecno
rzadszych
składników nadaje mu pewn
wietlisto
; kontury s
jasne i wyra
ne.
U człowieka na wysokim szczeblu rozwoju duchowego ciało astralne jest jeszcze wi
ksze i
składa si
z najsubtelniejszych cz
steczek z ka
dego stanu skupienia materii astralnej, przy
czym wyra
nie przewa
a materia wy
szych stanów skupienia.
O barwach wyst
puj
cych w ciele astralnym mo
na du
o powiedzie
i dlatego po
wi
camy
tej sprawie osobny rozdział. W tym miejscu ograniczymy si
do stwierdzenia,
e u jednostek
słabo rozwini
tych barwy te s
wulgarne i brudne, natomiast staj
si
coraz
wietlistsze w
miar
jak człowiek rozwija si
emocjonalnie, intelektualnie i duchowo. Sama nazwa astralny,
pochodz
ca od
redniowiecznych alchemików, znaczy tyle co gwia
dzisty i ma si
odnosi
do
wietlistego wygl
du materii astralnej.
Jak ju
powiedzieli
my, ciało astralne człowieka nie tylko przenika ciało fizyczne, lecz tak
e
rozci
ga si
dokoła niego jak obłok we wszystkich kierunkach. Ta cz
ciała astralnego,
która rozpo
ciera si
poza granicami ciała fizycznego, nazywa si
aur
astraln
. Intensywno
uczu
jest oznak
du
ej aury. Mo
na tu zauwa
y
,
e powi
kszenie rozmiarów aury jest
jednym z wst
pnych warunków niezb
dnych do Wtajemniczenia i
e potrzebne do tego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.htw.pl