Porady dotyczące komponowania, Ebooki, DLA TWORZĄCYCH MUZYKĘ (next )
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PORADY DOTYCZĄCE KOMPONOWANIA (FUTURE MUSIC)
1. Po zaimportowaniu pliku REX do samplera postaraj się skrócić wartości rytmiczne nut.
Następnie poeksperymentuj z brzmieniem utworu, zmieniając czas wybrzmiewania
poszczególnych dźwięków. W ten sposób naprawdę możesz przejąć pełną kontrolę nad
swoją pętlą.
2. Nie ignoruj potęgi kwantyzacji groove. Jeśli Twój sekwencer ma możliwość tworzenia map
i szablonów kwantyzacji, zdobądź mapy kwantyzacji do Akai MPC 60 (dostępne za darmo
w Internecie jako pliki MIDI) i korzystaj z nich do woli.
3. Dwa dźwięki nałożone na siebie na ogół brzmią lepiej niż pojedynczy. Następnym razem,
gdy zaczniesz się zastanawiać, dlaczego Twoje syntezatory nie brzmią tak samo jak te z
ulubionych kawałków, pamiętaj o tym, że prawdopodobnie słyszysz kilka dźwięków naraz.
4. Większość syntezatorów posiada całkiem spory zasób szalonych presetów definiowanych za
pomocą LFO, które wydają się bezużyteczne. Nic bardziej mylnego! Spróbuj dorzucić do
jednego filtr dolnoprzepustowy i tremolo, a następnie odtwórz go przy częstotliwości LFO –
usłyszysz wtedy, jak pożyteczny może się okazać. Szczególnie, jeśli dodasz trochę efektu
delay (opóźnienia dźwięku).
5. Jeśli często stajesz w martwym punkcie przy tworzeniu partii akompaniamentu, spróbuj
użyć arpeggiatora. Po prostu przepuść przez niego nuty linii basu, a torzymasz pasujący
akompaniament. Zmagasz się z partią basu? Spróbuj zacząć z tą wygenerowaną przez
apreggiator.
6. Nie zapominaj o pętlach – są świetnym źródłem inspiracji. Jeśli wydaje Ci się, że Twoje
brzmienie jest zbyt mało oryginalne, po prostu nałóż kilka pętli na siebie i je poprzycinaj, a
następnie wybierz kilka najciekawszych i wzbogać je o własne efekty praz kwantyzację.
7. Prawie wszystko można zmienić w uderzenia perkusji, jeśli tylko zastosuje się odpowienią
korektę dźwięku. Na przykład krótkie odgłosy oddechu można przyciąć i pozmieniać tak,
aby udawały werbel, hi-hat, albo po prostu funkcjonowały jako dowolny, bliżej
niesprecyzowany element rytmiczny.
8. Gdy zabierasz się do tworzenia, zawsze bierz pod uwagę swoje predyspozycje i talenty
muzyczne. Jesteś muzykiem? Stwórz kilka scratchów lub zsampluj klasycznego breaka.
Wokalistą? Napisz kilka tekstów. Nie siedź bezczynie gapiąc się w monitor, ż doznasz
olśnienia.
9. Produkcja muzyczna to zabawa z cyframi, a więc zacznij nimi grać. Nie ustawiaj w robieniu
coraz to nowych kawałków i wcielaniu w życie nowych pomysłów, gdyż nawet najlepsi nie
tworzą samych perełek. Jeśli ugrzęźniesz i poświęcisz zbyt dużo czasu na dopieszczanie
średniej jakości utworu, to nigdy nie stworzysz prawdziwego hitu.
10. Współcześnie do wszystkiego używa się wtyczek i emulatorów. Czasem inspiracji można
szukać poza utartymi schematami, choćby w otaczającej nasz rzeczywistości. Na przykład
jeśli chcemy użyć dźwięku telefonu, weźmy mikrofon i przystawmy go do aparatu, a
następnie zadzwońmy i to nagrajmy.
11. Jeśli naprawdę utknąłeś z powodu braku pomysłów, skopiuj riff, który polubiłeś, i zacznij
ubierać go w swoje dźwięki. Kiedy już uda Ci się zbudować na nim kilka własnych partii,
możesz go wyrzucić. Uważaj tylko, by oryginalne brzmienie tego riffu zanadto Cię nie
zauroczyło, bo stworzysz plagiat!
12. Używaj różnych narzędzi do różnych zadań. Kiedyś każdy etap pracy wykonywało się za
pomocą oddzielnych urządzeń, ale dziś przyzwyczajeni do wygód wszystko wykonujemy
przy użyciu jednego oprogramowania. Zamiast iść na łatwiznę, wykorzystaj program
Reason do stworzenia partii basów, Live do pętli, ReCycle! Do cięcia utworu – i cokolwiek
jeszcze posiadasz. Nie ograniczaj się.
13. Szukaj w Internecie plików MIDI popularnych piosenek. Wiele z nich można ściągnąć za
darmo. Jeśli nie jesteś specjalnie wykształconym muzykiem, poznasz dzięki nim świat
smakowitych progresji akordów – możesz je od razu wykorzystać we własnych kawałkach.
14. Przynajmniej raz na jakiś czas dodawaj partie wokalu do swoich utworów. Dzięki temu
staniesz się bardziej wrażliwy na muzykę, akompaniament i strukturę utworu. Jeśli nie masz
ścieżek wokalu, wybierz znaną i lubianą piosenkę, a następnie stwórz do niej całkowicie
nowy podkład. Następnie napisz do niej jakiś nowy tekst! Albo wyślij do którejś z wytwórni
jako remiks!
[ Pobierz całość w formacie PDF ]