Portrety. Kreatywna fotografia - Harold Davis, Fotografia(2)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Idź do• Spis treści• Przykładowy rozdział• SkorowidzKatalog książek• Katalog online• Zamów drukowanykatalogTwój koszyk• Dodaj do koszykaCennik i informacje• Zamów informacjeo nowościach• Zamów cennikCzytelnia• Fragmenty książekonlinePortrety. KreatywnafotografiaAutor:Harold DavisTłumaczenie: Piotr CieślakISBN: 978-83-246-3058-5Tytuł oryginału:Creative Portraits:Digital Photography Tips and TechniquesFormat: 200×230, stron: 240Poznaj tajniki tworzenia poruszających portretów i zostań artystą-psychologiem• Jak komponować oryginalne kadry?• Jak uwieczniać wyjątkowe chwile w życiu rodziny?• Jak retuszować drobne niedoskonałości?Opanuj sztukę chwytania emocji, które są kluczem do fascynujących portretówLudzka twarz jest jednym z najbardziej fascynujących i jednocześnie najtrudniejszych tematów.Utalentowany fotograf potrafi wydobyć najskrzętniej skrywane ludzkie tajemnice i ukazać je nafotografii, kreując tym samym jedyny w swoim rodzaju obraz, składający się na skomplikowanąmapę ludzkiego życia. By zrobić zdjęcie legitymacyjne, wystarczy przestrzegać kilku prostychreguł. Stworzenie wielowymiarowego portretu wymaga od jego twórcy nie tylko znajomościtechnik, ale również osobistego zaangażowania, a także chęci do… łamania reguł.Jeśli zastanawiasz się, jak robić ciekawe, emocjonujące oraz wartościowe portrety przyjaciół,rodziny i dzieci, ta książka będzie dla Ciebie bezcennym źródłem wiedzy i inspiracji. Każdeprezentowane tu zdjęcie zostało szczegółowo opisane, z uwzględnieniem intencji i technikużytych podczas jego wykonywania. Dowiesz się, jakiego światła użyto, by uzyskać określonyefekt, kiedy warto zmiękczyć obraz, a kiedy zrezygnować z kolorów. Nauczysz się dobieraćodpowiednie tło oraz współpracować z fotografowanymi dziećmi. Poznasz sztuczkiwykorzystywane w trybie LAB oraz dowiesz się, kiedy i jak stosować technikę miejscowegowyostrzania portretów.• Tajniki wyboru rekwizytów, stroju, fryzury i makijażu• Zasady dobierania właściwego obiektywu i czasu naświetlania• Najskuteczniejsze techniki oświetleniowe• Fotografowanie dzieci oraz rodzin• Retuszowanie zdjęć i dodawanie efektów specjalnych• Fotografia uliczna oraz portrety środowiskoweW książce tej znajdziesz zarówno inspirację, jak i porady techniczne. Poznasz zasady tworzenianaturalistycznych portretów, które umożliwią Ci obnażenie skomplikowanego charakteruczłowieka z całym jego emocjonalnym pogmatwaniem i fizycznymi niedoskonałościami.Uświadomisz sobie, że portret opowiada nie tylko o modelu, lecz także o wrażeniach i emocjachczłowieka stojącego po drugiej stronie aparatu. Ponadto będziesz mógł ćwiczyć robienie zdjęć orazdoskonalić swoje umiejętności techniczne i artystyczne.KontaktHelion SAul. Kościuszki 1c44-100 Gliwicetel. 32 230 98 63e-mail: helion@helion.pl© Helion 1991–2011Spis treści8 Wstęp10 Zwierciadło duszy12 Rodzaje zdjęć portretowych14 Dlaczego ludzie pozują do portretów?16 Dlaczego fotografowie robią portrety?20 Psychologia fotografii portretowej24 Zrozumieć ludzi30 Charakter a przeznaczenie34 Uwiecznić emocje38 Cała prawda o człowieku42 Próżność i narcyzm46 Sztuczność w fotografii portretowej50 Autoportrety56 Jeden dzień z życia58 Temat: człowiek64 Komponowanie portretów68 Fotografia uliczna72 Portret środowiskowy78 Przy pracy84 Podczas zabawy90 Współpraca z modelami96 Rekwizyty100 Stroje104 Fryzura i makijaż108 Techniki portretowania110 Pozowanie116 Podskoki120 Tła124 Umieszczenie aparatu126 Kontakt wzrokowy128 Dynamika ujęć a czas naświetlania132 Wpływ przysłony na głębię ostrości136 Wybór odpowiedniego obiektywu140 Techniki oświetlania142 Praca ze światłem150 Oświetlenie w warunkach domowych154 Bezpośredni błysk flesza158 Oświetlenie studyjne168 Rodziny i dzieci170 Fotografowanie dzieci178 Współpraca z rodzinami182 Portrety dzieci186 Dzieci — portrety „na luzie”190 Środowiskowe portrety dzieci194 Spraw, by Twoje dzieci pokochały fotografię196 Portrety w cyfrowej ciemni198 Proces edycji zdjęć i formaty plików199 Wielokrotne przetwarzanie zdjęć RAW206 Retuszowanie drobnych niedoskonałości210 Retuszowanie skóry218 Akcentowanie oczu222 Miejscowe wyostrzanie portretów226 Czerń i biel230 Kolory w negatywie — sztuczkiw trybie LAB234 Adnotacje i materiały dodatkowe236 Słowniczek238 SkorowidzTechniki portretowaniaPozowaniePozowanie to pewien sposób aranżacji, ustawie-nia modela lub innego tematu zdjęcia.Słowo „ustawianie” sugeruje pasywną postawęmodela i całkowite przeniesienie odpowiedzial-ności za układ kadru na fotografa. Rzeczywiścieniekiedy tak się zdarza, lecz najlepsze i najcie-kawsze efekty można osiągnąć przede wszystkimdzięki współpracy między modelem a fotografem.Relacje między pozującym a autorem zdjęćdodatkowo komplikują się w sytuacji, gdy pozu-jący nie jest zawodowcem. Brak doświadczeniasprawia, że stremowany model postawiony przeduważnym okiem obiektywu może zachowywaćsię nieporadnie i sztucznie. Oswojenie takiegoczłowieka z pozowaniem może wymagać sporoczasu i cierpliwości. Jak już wspomniałem, udanasesja wymaga zaangażowania obydwu stronspektaklu.Im bardziej niezobowiązujący charakter fotogra-fii, tym mniejszej kontroli nad modelem możnasię spodziewać. Na przykład w przypadku foto-grafii ulicznej trudno oczekiwać, by ludzie chęt-nie pozowali zgodnie ze wskazówkami fotografa.W takich sytuacjach można jedynie uważnieobserwować ruchy wykonywane przez człowiekai nacisnąć spust migawki w odpowiednim mo-mencie. Jeszcze większych problemów mogąnastręczać małe dzieci; szczególnie jeśli niemają ochoty na pozowanie!Rola pozowania i wpływ fotografa na ostatecznykształt zdjęcia mogą być bardzo różne w zależ-ności od stylu i charakteru portretu. Niemniejwiększość fotografów jest zgodna co do tego, żekierowanie modelem wymaga nie tylko zmysłuchoreograficznego, lecz także świetnych zdol-ności interpersonalnych i znajomości ludzkiejpsychiki.Jeśli chodzi o czysto estetyczną stronę zagad-nienia, bardzo istotna jest umiejętność patrzeniana ciała i twarze w sposób abstrakcyjny, jak nazwykłe elementy kompozycji. Jeśli stojąca przedTobą osoba byłaby krajobrazem, to w jaki sposóbbyś ją zaaranżował, by uzyskać pożądany efekt?Portret powinien stanowić spójną, organicznącałość, w której każda część ciała zajmuje na-leżne jej miejsce i jest pokazana z zachowaniemwłaściwych proporcji. Żaden detal kompozycjinie powinien wyglądać jak doczepiony na siłę.Jednym z najważniejszych elementów, na którenależy zwrócić uwagę podczas wykonywaniaportretów obejmujących całą sylwetkę (a nietylko głowę), są dłonie. Jeśli nie zadbasz o ichW wielu dobrych portretach główny akcent jest położony na twarz — skądinąd słusznie. Twarze nie są jednakzawieszone w próżni, lecz przynależą do ciała. Z tego względu większość portretów, nawet tych, w którychtwarz pełni kluczową rolę, powinna w jakiś sposób akcentować związek między nią a resztą ciała. W przypadkutego portretu postanowiłem zaakcentować jedność myśli i gestów, prosząc modelkę, by niemal oparła podbró-dek na ugiętej dłoni.150 mm, 1/100 s przy przysłonie f/5,6 i czułości 100 ISO, z rękiStrony 108 – 109. Sfotografowałem te dziewczęta pionowo z góry, na jednolicie białym tle.Im większą liczbę ludzi zechcesz przedstawić na portrecie, tym większe ryzyko, że coś pójdzie nie tak. Zauważ,jak trudno jest uchwycić ciekawy wyraz twarzy u jednego człowieka, a co dopiero, gdy musisz śledzić grupę?W tym przypadku sztuka udała mi się tylko częściowo: modelka po lewej stronie ma wspaniały, bardzo foto-geniczny wyraz twarzy i patrzy prosto w obiektyw. Z kolei druga próbuje właśnie przywrócić powagę po dow-cipach, które sobie przed chwilą opowiadaliśmy, i jej mina wygląda dość specyficznie. W rezultacie wyszedłportret, o którym trudno powiedzieć, że jest w styluglamour;niemniej uważam go za interesujący.56 mm, 1/160 s przy przysłonie f/6,3 i czułości 100 ISO, z ręki110Portrety. Kreatywna fotografia [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jaczytam.htw.pl