Podstawy fizjoterapii (Tom 3), eBooks txt
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
pod redakcj� Janusza NowotnegoPODSTAWY FIZJOTERAPIIcz. IIIPanom mgr Grzegorzowi Serkiesowi i mgr Jackowi So�tysowi za pomocw opracowaniu fragment�w dotycz�cych metody Vojty i PNForaz Pani mgr Annie Brz�kza cierpliwe pozowanie do zdj�� serdeczne podzi�kowania sk�adaj�AutorzyPODSTAWY FIZJOTERAPIICz�� IIIWYBRAnE METODY FIZJOTERAPIIPODR�CZNIK DLA STUDENT�W FIZJOTERAPII i FIZJOTERAPEUT�Wpod redakcj� Janusza NowotnegoAutorzy:prof. dr hab. Janusz Nowotny dr hab. Edward Saulicz, prof. nadzw. AWFdr Krzysztof Czuprynadr Ma�gorzata Domagalskadr Krzysztof Gieremekdr Olga Mowotny-Czuprynadr Andrzej SzopaWydawnictwo KASPER Krak�w 2005OPRACOWANIE GRAFICZNE:Olga Nowotny-Czupryna Krzysztof CzuprynaPROJEKT OK�ADKI:Olga Nowotny-CzuprynaWYDAWCA:�KASPER", 30-432 Krak�w, ul. Szyllinga 30DRUK:Zak�ad Graficzny �Colonel", Krak�w, ul. D�browskiego 16Wydanie I Copyright � by Janusz Nowotny 2005ISBN 83-910437-9-7OPRACOWANIE GRAFICZNE:Olga Nowotny-Czupryna Krzysztof CzuprynaPROJEKT OK�ADKI:Olga Nowotny-CzuprynaWYDAWCA:�KASPER", 30-432 Krak�w, ul. Szyllinga 30DRUK:Zak�ad Graficzny �Colonel", Krak�w, ul. D�browskiego 16Wydanie I Copyright � by Janusz Nowotny 2005ISBN 83-910437-9-7Spis tre�ciXI. METODY TERAPEUTYCZNE JAKO PROBLEM WSPӣCZESNEJ FIZJOTERAPII............................9XII. WYBRANE METODY REEDUKACJINERWOWO-MIʌNIOWEJ ................................15Uwagi og�lne .............................................15Przegl�d wybranych metod reedukacji nerwowo-mi�nowej .......18Metody reedukacji nerwowo-mi�niowej ukierunkowanena �agodzenie pojedynczych objaw�w ......................18Metody ukierunkowane na przywracanie si�y mi�ni .........18Inne metody reedukacji ukierunkowane na �agodzeniepojedynczych objaw�w ...............................22Metoda S-E-T ......................................23Tzw. metoda australijska ..............................26Metody ukierunkowane na obni�anie spastyczno�ci ..........31Proprioceptywne torowanie (u�atwianie) nerwowo-mi�niowe(PNF = proprioceptive neuromuscular facilitation) ............33Og�lne zasady metody ................................34Technika �wicze� ...................................39Techniki agonistyczne.............................40Techniki antagonistyczne ..........................41Techniki rozlu�niaj�ce ............................42Wzorce kompleksowych ruch�w ........................44Pos�ugiwanie si� wzorcami ............................49Praca mi�ni we wzorcach .............................52Wzorce ruchowe ko�czyny g�rnej ...................53Wzorce ruchowe ko�czyny dolnej ....................56Wzorce ruchowe barku ............................58Wzorce ruchowe miednicy .........................60Wzorce ruchowe g�owy i szyi .......................61Wzorce ruchowe dla g�rnej cz�ci tu�owia .............61Wzorce ruchowe dla dolnej cz�ci tu�owia .............62Wzorce kompleksowych ruch�w wed�ug fizjologicznej sekwencjirozwojowej - �wiczenia na macie .......................63Nauka chodu z wykorzystaniem PNF.....................66Pozosta�e elementy metody PNF ........................71Niekt�re metody reedukacji nerwowo-mi�niowej stosowanew usprawnianiu os�b z r�nymi schorzeniami ...............73Reedukacja funkcji r�ki ...............................80Podstawy fizjoterapiiReedukacja chodu ...................................91Inne elementy reedukacji funkcjonalnej ...................98XIII. WYBRANE METODY NEUROREHABILITACJI DZIECI .....101Uwagi og�lne ............................................101Podstawowe metody terapeutyczne...........................111Metoda usprawniania neurorozwojowego wg Bobath .........111Neurorozwojowe podstawy usprawniania.................111Podstawowe aspekty usprawniania......................130Post�powanie usprawniaj�ce w r�nych typach m.p.dz.......146�wiczenia odruchowe wg V. Vojty (metoda Vojty) ...........148Odruchowe pe�zanie ................................156Odruchowy obr�t (odruchowe przetaczanie)...............160�wiczenia w tzw. sztucznych pozycjach .................164Dodatkowe metody stosowane w usprawnianiu dzieci z m.p.dz.....166Sensoryczno integracyjna terapia wg A. J. Ayres (SI) ........166Uk�ad przedsionkowy ...............................168Terapia ukierunkowana na stymulacj� uk�aduprzedsionkowego ...................................169Uk�ad proprioceptywny ..............................172Terapia ukierunkowana na stymulacj� uk�aduproprioceptywnego .................................176Uk�ad dotykowy ...................................178Terapia ukierunkowana na stymulacj� uk�adu dotykowego .... 180Pozosta�e sk�adowe terapii SI ..........................181Opieka domowa nad dzieckiem z pora�eniem m�zgowymwg N. R. Finnie .......................................184Pozycja supinacyjna.................................188Pozycja pronacyjna .................................191Le�enie bokiem ....................................193Pozycja siedz�ca...................................195Sposoby przemieszczania (noszenia) dziecka ..............199Ubieranie i rozbieranie ...............................202K�piel ...........................................203Neuromotoryczna terapia rozwojowa wg R. C. Moralesa ......204Pedagogika ruchu (metoda kierowanego nauczania) wg A. Pet�i M. Hari ............................................210Metoda T. Fay .......................................211Alternatywne metody terapii................................212Metoda G. Domana i C. Delacato.........................212Metoda W. Kozjawkina ................................215Dodatkowe �rodki wykorzystywane w terapii dzieci z m.p.dz......216Kombinezon kosmiczny ADELI ..........................216Podstawy fizjoterapiiReedukacja chodu ...................................91Inne elementy reedukacji funkcjonalnej ...................98XIII. WYBRANE METODY NEUROREHABILITACJI DZIECI .....101Uwagi og�lne ............................................101Podstawowe metody terapeutyczne ...........................111Metoda usprawniania neurorozwojowego wg Bobath .........111Neurorozwojowe podstawy usprawniania.................111Podstawowe aspekty usprawniania ......................130Post�powanie usprawniaj�ce w r�nych typach m.p.dz.......146�wiczenia odruchowe wg V. Vojty (metoda Vojty) ...........148Odruchowe pe�zanie ................................156Odruchowy obr�t (odruchowe przetaczanie)...............160�wiczenia w tzw. sztucznych pozycjach .................164Dodatkowe metody stosowane w usprawnianiu dzieci z m.p.dz.....166Sensoryczno integracyjna terapia wg A. J. Ayres (SI) ........166Uk�ad przedsionkowy ...............................168Terapia ukierunkowana na stymulacj� uk�aduprzedsionkowego ...................................169Uk�ad proprioceptywny ..............................172Terapia ukierunkowana na stymulacj� uk�aduproprioceptywnego .................................176Uk�ad dotykowy ...................................178Terapia ukierunkowana na stymulacj� uk�adu dotykowego .... 180Pozosta�e sk�adowe terapii SI ..........................181Opieka domowa nad dzieckiem z pora�eniem m�zgowymwg N. R. Finnie .......................................184Pozycja supinacyjna.................................188Pozycja pronacyjna .................................191Le�enie bokiem ....................................193Pozycja siedz�ca...................................195Sposoby przemieszczania (noszenia) dziecka ..............199Ubieranie i rozbieranie ...............................202K�piel ...........................................203Neuromotoryczna terapia rozwojowa wg R. C. Moralesa......204Pedagogika ruchu (metoda kierowanego nauczania) wg A. Pet�i M. Hari ............................................210Metoda T. Fay .......................................211Alternatywne metody terapii ................................212Metoda G. Domana i C. Delacato.........................212Metoda W. Kozjawkina ................................215Dodatkowe �rodki wykorzystywane w terapii dzieci z m.p.dz......216Kombinezon kosmiczny ADELI ..........................216Spis tre�ciUrz�dzenie rehabilitacyjne PAJ�K i funkcjonalnaorteza DUNAG 01 .....................................217Hippoterapia (hippikoterapia) ...........................218Podkolanowe gipsowe opatrunki hamuj�ce .................222Toksyna botulinowa TbxA ..............................223Nadzieje i granice terapii dzieci z m.p.dz.......................224Niekt�re aspekty funkcjonalne rehabilitacji dzieci z m.p.dz........231XIV. WYBRANE METODY REEDUKACJI POSTURALNEJI TZW. SZKO�Y PLEC�W ...............................237Kszta�towanie prawid�owej postawy cia�a .....................237Tzw. �szko�y plec�w" dla dzieci ..........................241Podstawy reedukacji posturalnej ............................250Niekt�re metody reedukacji posturalnej .......................255Metoda Klappa .......................................255Metoda Lehnert-Schroth ...............................259Metoda Majocha ......................................267Metoda Klinkmann-Eggers .............................270�wiczenia korekcyjne wg Hoppe .........................274Inne sposoby korygowania bocznych skrzywie� kr�gos�upa .... 277 �wiczenia korekcyjne w systemie stacyjnym wg Nowotnego . . . 279Dba�o�� o postaw� cia�a w p�niejszych okresach �ycia ...........291Tzw. �szko�y plec�w" ..................................291Tzw. �Szko�a plec�w" z Karlsruhe ....................
[ Pobierz całość w formacie PDF ]